Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut
Pogoda w Gminie Gręboszów
czwartek
15 kwietnia
temperatura: 1°C
wiatr: 18,1 km/h
opady: 0,0 mm

Uwaga Przedsiębiorco! Obowiązek rejestracji w BDO do końca 2019 roku

Czym jest BDO?

Jest to „baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami”. System ten służy gromadzeniu i zarządzaniu informacjami, które dotyczą gospodarki odpadami. Ma również zapewnić elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych.

Przedsiębiorcy, którzy są lub zostaną wpisani do rejestru będą w nim prowadzić od początku 2020 r. ewidencję i sprawozdawczość odpadów.

Kogo dotyczy obowiązkowa rejestracja w BDO?

Rejestracji muszą dokonać przedsiębiorcy, którzy wprowadzają produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarują odpadami. Głównie dotyczy podmiotów które produkują odpady typu oleje, preparaty smarowe, opony, baterie, akumulatory itp. Jak również gospodarują odpadami w zakresie ich transportu czy też recyklingu. Jednak nie tylko!

Wniosek o wpis do BDO składają podmioty wymienione w art. 50 ust. 1 ustawy o odpadach.

Jak okazuje się, nowy obowiązek rejestracji, dotyczyć może zarówno dużych firm jak również jednoosobowych działalności gospodarczych. Obowiązkowa będzie również dla osób prowadzących sklepy i hurtownie ponieważ podmioty te udostępniają klientom torebki foliowe objęte opłatą recyklingową. Ponadto na liście podmiotów objętych obowiązkową rejestracją znajdują się również m.in.:

  • zakłady fryzjerskie
  • gabinety kosmetyczne
  • gabinety lekarskie
  • gabinety stomatologiczne
  • producenci pojazdów
  • producenci opakowań
  • sklepy spożywcze
  • sklepy wielkopowierzchniowe
  • firmy budowlane, remontowe
  • producenci baterii i akumulatorów
  • producenci sprzętu elektrycznego i elektronicznego
  • importerzy wprowadzający produkty w opakowaniach
  • rolnicy posiadający powyżej 75 ha
  • warsztaty samochodowe
  • warsztaty rzemieślnicze
  • zakłady produkcyjne
  • prowadzący profesjonalną działalność w zakresie transportu odpadów.

 

Jeśli chcesz mieć pewność, czy jesteś objęty obowiązkiem rejestracji – możesz wypełnić test online, który znajduje się tutaj.

W jaki sposób można się zarejestrować?

Aby dokonać rejestracji do bazy należy złożyć wniosek. Można tego dokonać na trzy sposoby:

  • online poprzez stronę
  • wysłać wniosek pocztą
  • lub zrobić to osobiście w urzędzie marszałkowskim

Jeśli planujesz dopiero założyć działalność, która podlega wpisaniu do rejestru BDO – musisz wpis uzyskać przed rozpoczęciem działalności

Ważne!

Od momentu złożenia kompletnego i poprawnego wniosku marszałek województwa ma 30 dni na wpisanie Cię do rejestru BDO!

Opłaty związane z rejestracją

Wpis wiąże się z wniesieniem opłaty rejestrowej. Wpłaty należy dokonać na konto właściwego urzędu marszałkowskiego. Wysokości opłat to odpowiednio:

  • 100 zł dla mikroprzedsiębiorców
  • 300 zł dla podmiotów, które nie posiadają statusu mikroprzedsiębiorcy

 

Olbrzymie kary

Przedsiębiorcom, którzy nie dopełnią formalności, grozi kara administracyjna od 5 tys. do nawet miliona złotych. Na dodatek nikt od nich nie odbierze odpadów.

 

 

 

 

files/pliki/aktualnosci/2019/12grudzien/BDO/Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.jpg

 

 

 

 

 

 

Opracowanie: Mieczysław Mamulski

Wprowadzenie: Marcin Janowiec 17.12.2019 r.

Czym jest BDO? Jest to „baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami”. System ten służy gromadzeniu i zarządzaniu informacjami, które dotyczą gospodarki odpadami. Ma również zapewnić elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych. Przedsiębiorcy, którzy są lub zostaną wpisani do rejestru będą w nim prowadzić od początku 2020 r. ewidencję i sprawozdawczość odpadów. Kogo dotyczy obowiązkowa rejestracja w BDO? Rejestracji muszą dokonać przedsiębiorcy, którzy wprowadzają produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarują odpadami. Głównie dotyczy podmiotów które produkują odpady typu oleje, preparaty smarowe, opony, baterie, akumulatory itp. Jak również gospodarują odpadami w zakresie ich transportu czy też recyklingu. Jednak nie tylko! Wniosek o wpis do BDO składają podmioty wymienione w art. 50 ust. 1 ustawy o odpadach. Jak okazuje się, nowy obowiązek rejestracji, dotyczyć może zarówno dużych firm jak również jednoosobowych działalności gospodarczych. Obowiązkowa będzie również dla osób prowadzących sklepy i hurtownie ponieważ podmioty te udostępniają klientom torebki foliowe objęte opłatą recyklingową. Ponadto na liście podmiotów objętych obowiązkową rejestracją znajdują się również m.in.: zakłady fryzjerskie gabinety kosmetyczne gabinety lekarskie gabinety stomatologiczne producenci pojazdów producenci opakowań sklepy spożywcze sklepy wielkopowierzchniowe firmy budowlane, remontowe producenci baterii i akumulatorów producenci sprzętu elektrycznego i elektronicznego importerzy wprowadzający produkty w opakowaniach rolnicy posiadający powyżej 75 ha warsztaty samochodowe warsztaty rzemieślnicze zakłady produkcyjne prowadzący profesjonalną działalność w zakresie transportu odpadów.   Jeśli chcesz mieć pewność, czy jesteś objęty obowiązkiem rejestracji – możesz wypełnić test online, który znajduje się tutaj. W jaki sposób można się zarejestrować? Aby dokonać rejestracji do bazy należy złożyć wniosek. Można tego dokonać na trzy sposoby: online poprzez stronę wysłać wniosek pocztą lub zrobić to osobiście w urzędzie marszałkowskim Jeśli planujesz dopiero założyć działalność, która podlega wpisaniu do rejestru BDO – musisz wpis uzyskać przed rozpoczęciem działalności Ważne! Od momentu złożenia kompletnego i poprawnego wniosku marszałek województwa ma 30 dni na wpisanie Cię do rejestru BDO! Opłaty związane z rejestracją Wpis wiąże się z wniesieniem opłaty rejestrowej. Wpłaty należy dokonać na konto właściwego urzędu marszałkowskiego. Wysokości opłat to odpowiednio: 100 zł dla mikroprzedsiębiorców 300 zł dla podmiotów, które nie posiadają statusu mikroprzedsiębiorcy   Olbrzymie kary Przedsiębiorcom, którzy nie dopełnią formalności, grozi kara administracyjna od 5 tys. do nawet miliona złotych. Na dodatek nikt od nich nie odbierze odpadów.                     Opracowanie: Mieczysław Mamulski Wprowadzenie: Marcin Janowiec 17.12.2019 r.
Gręboszów z lotu ptaka
Urząd Gminy Gręboszów
tel. 14 641 60 02
pozostałe dane kontaktowe