Uwaga Przedsiębiorco! Obowiązek rejestracji w BDO do końca 2019 roku
Czym jest BDO?
Jest to „baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami”. System ten służy gromadzeniu i zarządzaniu informacjami, które dotyczą gospodarki odpadami. Ma również zapewnić elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych.
Przedsiębiorcy, którzy są lub zostaną wpisani do rejestru będą w nim prowadzić od początku 2020 r. ewidencję i sprawozdawczość odpadów.
Kogo dotyczy obowiązkowa rejestracja w BDO?
Rejestracji muszą dokonać przedsiębiorcy, którzy wprowadzają produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarują odpadami. Głównie dotyczy podmiotów które produkują odpady typu oleje, preparaty smarowe, opony, baterie, akumulatory itp. Jak również gospodarują odpadami w zakresie ich transportu czy też recyklingu. Jednak nie tylko!
Wniosek o wpis do BDO składają podmioty wymienione w art. 50 ust. 1 ustawy o odpadach.
Jak okazuje się, nowy obowiązek rejestracji, dotyczyć może zarówno dużych firm jak również jednoosobowych działalności gospodarczych. Obowiązkowa będzie również dla osób prowadzących sklepy i hurtownie ponieważ podmioty te udostępniają klientom torebki foliowe objęte opłatą recyklingową. Ponadto na liście podmiotów objętych obowiązkową rejestracją znajdują się również m.in.:
- zakłady fryzjerskie
- gabinety kosmetyczne
- gabinety lekarskie
- gabinety stomatologiczne
- producenci pojazdów
- producenci opakowań
- sklepy spożywcze
- sklepy wielkopowierzchniowe
- firmy budowlane, remontowe
- producenci baterii i akumulatorów
- producenci sprzętu elektrycznego i elektronicznego
- importerzy wprowadzający produkty w opakowaniach
- rolnicy posiadający powyżej 75 ha
- warsztaty samochodowe
- warsztaty rzemieślnicze
- zakłady produkcyjne
- prowadzący profesjonalną działalność w zakresie transportu odpadów.
Jeśli chcesz mieć pewność, czy jesteś objęty obowiązkiem rejestracji – możesz wypełnić test online, który znajduje się tutaj.
W jaki sposób można się zarejestrować?
Aby dokonać rejestracji do bazy należy złożyć wniosek. Można tego dokonać na trzy sposoby:
- online poprzez stronę
- wysłać wniosek pocztą
- lub zrobić to osobiście w urzędzie marszałkowskim
Jeśli planujesz dopiero założyć działalność, która podlega wpisaniu do rejestru BDO – musisz wpis uzyskać przed rozpoczęciem działalności
Ważne!
Od momentu złożenia kompletnego i poprawnego wniosku marszałek województwa ma 30 dni na wpisanie Cię do rejestru BDO!
Opłaty związane z rejestracją
Wpis wiąże się z wniesieniem opłaty rejestrowej. Wpłaty należy dokonać na konto właściwego urzędu marszałkowskiego. Wysokości opłat to odpowiednio:
- 100 zł dla mikroprzedsiębiorców
- 300 zł dla podmiotów, które nie posiadają statusu mikroprzedsiębiorcy
Olbrzymie kary
Przedsiębiorcom, którzy nie dopełnią formalności, grozi kara administracyjna od 5 tys. do nawet miliona złotych. Na dodatek nikt od nich nie odbierze odpadów.
Opracowanie: Mieczysław Mamulski
Wprowadzenie: Marcin Janowiec 17.12.2019 r.